Sambungan dari sini:



Dari Cherating kiteorang menuju ke Kuala Terengganu pulak. Masa ni kenderaan menghala ke KT tak sesibuk kenderaan menghala ke Kuantan. Sepatutnya kalau ikut Google Maps nak sampai ke KT tu dalam 2 jam setengah lebih kurang gitu la, tapi cuti sekolah ni tak boleh pakai estimate Google Maps tu. Kena pakai Waze jugak lebih tepat. Ikut Waze, dalam 4 jam jugak perjalanan ke KT.


Terengganu
Selamat datang ke Terengganu...

Dah lama betul aku tak ke Terengganu. Dulu sebelum Khadeeja lahir, aku selalu outstation ke ofis region di Kerteh nun. Dah banyak perubahan aku tengok. Dulu kalau ke Kerteh, aku akan bermalam di Awana Kijal Resort, hotel paling dekat dengan bandar Kerteh. Sekarang dah jadi Resorts World Kijal. Dah banyak tempat makan kiri kanan jalan.

Sebelum sampai ke Kuala Terengganu kiteorang berhenti sekejap di Kemaman untuk makan tengahari di Kedai Kopi Klasik Kemaman. Tempat ni kakak aku yang rekemen. Kalau tengok dari luar, memang klasik sungguh tempat ni - bangunan papan kayu dengan atap zink. Papan tanda nama kedai pun guna zink berkarat. Rustic gitu. 


Kedai Kopi Klasik Kemaman
Kedai Kopi Klasik Kemaman

Time kiteorang sampai tu cun pukul 12 tengahari. Jadi memang full house la tempat ni. Tapi nasib kiteorang baik, ada orang bangun dan kiteorang pun dapat la meja dalam kedai ni.


Kedai Kopi Klasik Kemaman
Simple je deko dalam kedai ni. Lantai pun lantai simen. Dalam agak berbahang sebab atap zink tapi ada banyak kipas jadi boleh tahan lagi la

Ni memang betul-betul vibe retro macam dekat Kuantan Pickers & Kedai Kopi jugak. 


Kedai Kopi Klasik Kemaman
Kedainya ada dua lot dan tengah-tengah tu ada kawasan open air bawah pokok pun ada meja jugak tapi penuh dengan pelanggan

Kedai Kopi Klasik Kemaman
Meja makan ala-ala kedai kopi kampung dulu-dulu. Dinding dihiasi dengan poster klasik

Nama je kedai kopi klasik, tapi menunya ada Western jugak. Memandangkan anak-anak masih kenyang dan cuma nak minum je, jadi aku dan Suami Terchenta order sepinggan prawn aglio olio je untuk dikongsi berdua. 


Kedai Kopi Klasik Kemaman
Menu di Kedai Kopi Klasik Kemaman. Kopi butter tu macam menarik!

Kedai Kopi Klasik Kemaman
Aglio olio kat sini memang authentic, bukan aglio olio Melayu. Ni memang style western, sis approved 👍🏻

Kedai Kopi Klasik Kemaman
Yang penting matcha ni sedap tak manis sangat dan tak pahit sangat. Sis approved sekali lagi 😄

Kalau singgah ke Kemaman, boleh la cuba kedai kopi ni lagi. Cuma aku agak kecewa sebab takde menu lokal - keropok lekor atau nasi dagang / nasi kerabu. Terlambat baca mesej kakak aku, hari tu dieorang singgah Kemaman jugak dan makan di Warung Kopi Roda Kemaman. Next time boleh la singgah kot.

3 comments:

  1. adeh.. tengok kedai pun dah terasa kepanasannya... atap zink, rendah, crowded.. .. tapi mujurlah banyak kipas. kalu tak... macam makan dalam sauna

    ReplyDelete
  2. Rasanya menu lokal ada tu, nasi minyak. Ishhh, kenapalah tak tahu pasal kedai ni padahal selalu jer pergi area Pantai Timur ni.

    ReplyDelete
  3. peminat matcha pasti suka air tu..nmpk menarik tp akak tk minum la

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .