Selama ni, rakyat Malaysia sebagai salah sebuah negara Komanwel tak diwajibkan memohon visa untuk melancong atau transit di UK. Tapi mulai 8 Januari 2025, rakyat Malaysia wajib memohon Electronic Travel Authorisation (ETA), yang mana walaupun ETA bukan dokumen visa tapi ianya ialah 'dokumen' yang wajib ada sebelum memasuki sempadan negara UK tu.

Pesuruhjaya Tinggi British di Malaysia baru-baru ni mengumumkan ETA bakal diwajibkan ke atas semua pelawat asing termasuk kanak-kanak yang mana sebelum ni tak diwajibkan untuk memohon visa bagi tujuan memasuki UK untuk jangka masa pendek.

ETA bukanlah dokumen visa tapi lebih kepada kebenaran digital untuk melawat negara UK, termasuk rakyat Malaysia yang bermastautin di UK yang belum mempunyai status imigresen UK.

Rakyat Malaysia boleh memohon ETA secara dalam talian di laman web kerajaan UK atau melalui aplikasi "UK ETA app". Setiap permohonan dikenakan bayaran sebanyak GBP10 (RM57) setiap seorang termasuk bayi dan kanak-kanak dan 'laku' selama tempoh 6 bulan untuk lebih dari sekali perjalanan ke / transit di UK.

Nota kaki: Nasib baik dah pergi UK tahun lepas. Bukan murah tu, bayangkan nak masuk UK je dah melayang RM200+ untuk kiteorang anak-beranak. Dah la currency UK mahal. 


Lepas ni kena siap-siap bajetkan untuk mohon ETA kalau nak ke UK

9 comments:

  1. Mujur uncle ni jenis tak mampu travel jauh2... hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isk2... uncle mana tau tiba2 ada rezeki terpijak dapat pergi ke sana. Ni pun tak sangka dapat pergi UK tahun lepas hehe

      Delete
  2. Ohh alahai, kena apply pulak sekarang ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah kak Mulan, sekarang dah kena bayar £10 nak masuk UK.

      Delete
  3. Ohhhh tapi dah pasti approve dan pasti keluar ETA nya kan Carneyz? Kalo visa kan ada chance ditolak.

    Ntahlah kapan Indonesia dapat free visa ke negara2 macam uk dan eropa lainnya 🤣🤣🤣.

    Kami masih hrs effort utk apply visa sebelum traveling 😂. Tapi memang saya paham, negara2 dengan jumlah penduduk ramai, biasanya tak terlalu banyak utk dapat free visa. Krn sudah untuk mengontrol semua warganya.

    Terima sajalah , 🤭. Yg penting masih bisa traveling. Nasib baik saya belum pernah di reject setiap apply visa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, katanya bayaran £10 untuk mengendalikan sistem ETA ni tapi kawan saya di UK kata UK ni dah terdesak sangat nak cari duit sebab sekarang income dari pelajar luar negara sudah kurang kan sejak mereka dah tak bagi pelajar bawa family ke UK, jadi ramai yg memilih ke negara lain.

      Delete
  4. Oh, dia bukan visa tapi macam wajib jugak kena apply ya. Info yang berguna buat mereka yg merancang nak ke sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah bukan visa tapi wajib apply & bayar £10. Banyak tu huhu...

      Delete
  5. haihhh semua benda nak kena duittt...nampaknya ada passport antara yg terkuat di dunia pun.. belum ada jaminan dpt msk free 😁

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .