Kalau sebelum ni naik MRT nak ke KLCC, aku akan berhenti di stesen MRT Persiaran KLCC. Tapi dari stesen MRT Persiaran KLCC nak menapak ke KLCC jauh mat. Dalam 700m kalau tak silap aku. Sebenarnya ada cara yang lebih mudah nak ke KLCC kalau naik MRT. 

Langkah 1: Pastikan turun di stesen MRT Ampang Park

Stesen Ampang Park ni selang satu stesen je dengan stesen Persiaran KLCC. Bila turun di stesen MRT Ampang Park, korang kena naik ke atas dan keluar ikut Jalan Ampang. Korang akan nampak signboard ke stesen LRT Ampang Park. Ikut je signboard tu.


KLCC
Ikut anak panah menuju ke stesen LRT Ampang Park

KLCC
Anak panah ni akan bawak korang menyusuri kaki lima berbumbung di tepi bangunan stesen MRT dalam beberapa meter


MRT Ampang Park
Korang akan nampak beberapa kiosk di sebelah kiri ni laluan pejalan kaki

KLCC
Dah sampai di stesen LRT Ampang Park (anggaran masa berjalan kaki dari stesen MRT dalam 5 minit je)

Langkah 2: Naik LRT dari stesen Ampang Park ke stesen KLCC melalui platform 2 (Putra Heights)


Dah sampai di stesen LRT Ampang Park, korang turun escalator menuju ke stesen LRT bawah tanah. Nak ke stesen KLCC kena naik LRT laluan Kelana Jaya di platform 2 menuju ke Putra Heights. Stesen KLCC ni selang satu stesen je dengan stesen Ampang Park.

Nak penerangan beserta gambar yang lebih terperinci, boleh rujuk di SINI.

Semoga membantu terutama buat warga luar KL yang belum familiar dengan laluan MRT di KL. Aku yang duduk di KL ni pun baru tau yang stesen LRT Ampang Park ni dekat je dengan stesen MRT Ampang Park, lengkap dengan laluan pejalan kaki berbumbung. Kenapalah tak sambung je dua-dua stesen ni macam dekat stesen Titiwangsa, kan lebih senang.

20 comments:

  1. dah lama- lama baru pandai kan...hehehe...SA memang pilih LRT atau MRT kalau jalan KL...nak bawak keta parking mahal namati kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, tapi kena biasakan diri dan rajin explore jugak hehe. Saya prefer bawak motor tapi ada masa bila cuaca tak menentu, naik tren jadi pilihan dari bawak kereta.

      Delete
  2. kalo sy memang terkial2 nak naik ni.. haha
    kat tempat sy xde mrt.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambik masa jugak nak biasakan diri. Mula2 duduk KL saya pun terkial2 jugak nak bezakan LRT dengan monorel. Skrg dah ada MRT, jadi kena biasakan diri dgn laluan MRT pulak kali ni :)

      Delete
  3. teringin juga nak naik, tetapi bila ade kenderaan sendiri selesa naik kenderaan sendiri untuk berkerusi mcm lady.. tp nak juga mintak abinya bawa anak2 naik mende alah ni untuk pengalaman diorang nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faham... Sama macam adik saya kalau datang ke KL mesti bawak anak dia naik LRT / MRT jalan2 sbb anak dia suka train hehe

      Delete
  4. ooo thanks for the info. i memang jrg naik mrt, so far baru 2x jer naik MRT :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agaknya sbb rumah MZ jauh dari laluan LRT/MRT kot, jadi lebih senang naik kereta kan. Rumah kiteorg ni boleh jalan kaki je ke stesen LRT, jadi memudahkan kiteorg nak explore naik MRT :)

      Delete
  5. Boleh sesat ni kalau PH sorang². Lama sungguh tak naik public transport.
    Anyway tq for info.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye kalau jarang2 naik ada kemungkinan sesat tapi tak payah risau sbb dekat setiap stesen ada pekerja di kaunter yg boleh bantu.

      Delete
  6. sebulan sekali sy mesti singgah sini
    saja lepak2
    kat stu petang2...
    bla igt balik rasa sedih tgk tapak ampang park tu...
    kedai2 legend dlm tu menggamit memori...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la ramai org KL yg bgtau benda yg sama, byk kenangan di Ampang Park skrg ni tinggal kenangan je sejak tempat tu dirobohkan.

      Delete
  7. Artikel yang sangat membantu
    biasanya saya suka keder

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat rujukan pelancong ke Malaysia juga, biar rasa lebih senang bila jalan-jalan di Kuala Lumpur 😊

      Delete
  8. MA antara pengguna awal LRT dulu..masa mula2 diaorang start beroperasi.. merasa la naik free naik gi & balik keja sbb diaorang tgh dry run masa tu. memang senang sgt. now kalau kena naik , memang x pandai la sbb dah lain sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena start naik balik nampaknya tu MA. Skrg lagi senang, nak bayar guna token, tng, pas bulanan atau kad debit pun boleh.

      Delete
  9. Kalau nak pergi KL pun saya suka naik public transport kalau saya yang kena drive. Kalau ada yg bawakkan....kami naik kereta la.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama kita sis... lagi suka naik tren dari drive klu masuk KL. Tapi sbb saya ada lesen motor dan ada motor, kalau nak cepat saya bawak motor sbb tak payah menapak jauh2 hehe.

      Delete
  10. Kakaaaak thank you sangat link yg dibagi dan penjelasan. Tadi saya cek, walo belum paham 100%, tp dah ada bayangan. Dan ternyata dekat juga dengan corus hotel tempat saya stay nanti. Tapi tanya dengan kak Anies, kalo di Corus saya better turun di stadion LRT klcc, lebih dekat.

    Sengaja stay di corus, karena habis dari KL nak ke Penang naik aeroline bus. Dia stand by di hotel corus. Jadi biar tak susah lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Fanny nak tukar ke laluan MRT, boleh naik LRT dari stesen KLCC lepas tu jalan kaki ke stesen MRT di stesen Ampang Park.

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .